1. برنامه درسی پراگماتیک : محتوایی که تدریس می شود و تابعی است از زمان در دسترس برای معلمان ، وظایف و تکالیفی که علاوه بر تدریس رسمی برعهده معلمان است .
2. برنامه درسی غیر رسمی : این برنامه توسط معلم خلق و تدوین می شود و شامل محتوایی است که معلم به فهم بودن آن اعتقاد دارد .
3. برنامه درسی مخفی : این برنامه درسی محتوای قصد شده را ارائه می کند اما به طریقی غیر از تدریس سنتی.
4. برنامه درسی آشکار : شامل محتوایی است که از مدارس انتظار می رود به عنوان فعالیتها ودروس تعریف شده ، ارائه نمایند .
5. برنامه درسی پنهان : مفروضات ضمنی در باره ارزشهای اخلاقی ، جهان بینی های فلسفه وارزشهاست که در تهای بخشی مدرسه وجود دارد بخشی از برنامه درسی پنهان است.
6. برنامه درسی اجتماعی : تعاملات اجتماعی که بین دانش آموزان با هم و یا دانش آموزان با معلم که در کلاس درس ، زمین بازی  و اتفاق می افتد .
7. برنامه درسی نهفته : دانش آموز بر مبنای اطلاعات وتجربیات قبلی که با خود به کلاس می آورد و آنچه را که تدریس ی شود ، تعبیر وتفسیر می کند و یادمی گیرد 
8. برنامه درسی تجویز شده یا قصد شده : آنچه که در اسنادرسمی منعکس می شود و معمولا در برگیرنده مولفه هایی چون محتوا ، روشهای تدریس و زمان مختص برای رسیدن به هدف آموزش محتوای تعیین شده می باشد . جهت گیری فلسفی و تربیتی برنامه ها نیز به جت گیری های دولت بستگی دارد و در بسیاری از کشورها برنامه درسی تجویز شده در قالب کتب ومواد آموزشی مشخص شده توسط آ .پ متجلی می شود . سوالات مهم برای تجزیه وتحلیل برنامه تجویز شده : چه دانشی و دانش چه کسی دارای ارزش است .
9. برنامه درسی تدریس شده : آنچه که معلمان در کلاس انجام می دهند وبین برنامه درسی تدریس شده و تجویز شده فاصله زیاد است . به این مسئله در حوزه تعلیم وتربیت عدم انطباق طرح برنامه درسی با اجرای برنامه درسی ودر حوزه جامعه شناسی به عنوان استقلال نسبی معلمان نامیده می شود . از لحاظ کمی این شکاف بیانگر نتایج ناخواسته ناشی از تخصیص ناکافی وقت است ؛ معلمان در مباحث کلاس از بحثهای جاری ملی و ی ، اخلاقی ، مذهبی و . استفاده می کند . اگر مدیریت زمان توسط معلم انجام شود یا وقت کافی باشد ، باز هم شکاف از نظر کیفی وجود دارد به خاطر وجود تفاوت در آموزش حرفه ای ، نگرش ایدئولوژیک و میزان آشنایی معلمان با موضوع درسی .
10. برنامه درسی آزمون شده : بخشی از برنامه درسی که ارزشیابی می شود اغلب برنامه درسی آزمون شده نمونه ای از برنامه درسی تجویز شده می باشد .این آزمون می تواند شفاهی ، کتبی ، استانداردشده یا معلم ساخته ، باز پاسخ یا چند گزینه ای باشد

11. برنامه درسی گزارش شده : ضرورتا منعکس کننده دانسته های دانش آموزان نیست . دلایل : 1-سوالات ضعیف طراحی شده باشند . 2-برنامه ریزان برای اجتناب از ایجاد بحث ومناقشه بیشتر بر قلمروهای بی خطر (مورد پذیرش جامعه)متمرکز می شوند و از قلمروهایی که با ارزشها و تفاسیر تعارض آمیز سرو کار دارد اجتناب می کند .(الگوی توافق محور ) الگویی که انسجام ووحدت اجتماعی را گسترش می دهد . این نوع برنامه درسی تجویز شده از واقعیتهای پویا و تعارض آمیزی که در زندگی مدنی وی جامعه وجود دارد دور می شود . دانش آموزان به معلمان پاسخی را می دهند که از آنها انتظار می رود .

12. برنامه درسی مغفول : آنچه که تعمدا یا ناآگاهانه در درس از قلم افتاده است . مثل در درس علوم اجتماعی ، مسائل سانسور شده ، عقاید ونظرات مسکوت مانده که می توانند ، باعث رشد تربیت ی شوند جزو این برنامه اند . همچنین برنامه معقول شامل روشهای آموزشی : اجتناب از به کارگیری فعالیتها و روشهای مشارکتی ودموکراتیک در کلاس می باشد .که در این حالات آنچه به عنوان محتوا در زمینه دموکراسی تدریس می شود ، ویران خواهد شد . محتوا : در یک جامعه مبتنی بر دموکراسی همه دارای فرصت های ساوی هستند . معلم : براساس نژاد و جنسیت متفاوت رفتار می کند . پیام اصلی برنامه درسی تجویز شده تحت اشعاع قرار گرفته است .
13. برنامه درسی خارجی (بیرونی) : آنچه که دانش آموزان در خارج از کلاس درس می آموزند . مصادیق آن : آنچه دانش آموزان از سایر دانش آموزان ، خانواده ، رسانه ها و همسایگان ودوستان و می آموزند و دانش آموزان آموخته های مدرسه ای خود و آموخته هایی که از خانواده گروههای ی و . می آموزند را ترکیب یا سازگار می کنند و هر دانش آموز با تعت به گونه خاصی رفتار می کند . در رژیم هایی که مردم با آن ها مخالفند به جامعه پذیری ی بچه ها در خیابانها و صورت می پذیرد تا در کلاس درس و آنچه رخ می دهد بسیار متفاوت از برنامه درسی تجویز شده ، آزمون شده وتدریس شده است .
 14. برنامه درسی یادگرفته شده : عبارت است از آنچه که واقعا بچه ها از کل تجربیات در انتهای یک برنامه درسی معین فرا گرفته اند .(برنامه درسی رسمی ، پنهان ، ترکیب آموخته ها با دانسته های قبلی ، برنامه درسی خارجی و . ) و این امر بسیار پیچیده ودشوار است به خاطر تعدد وتکثر متغیرهای اثر گذار . دانش آموزان دارای پیش دانسته ها ، باورها ، نگرشها و ایدئولوؤی های متفاوت هستند واز یک درس معین که در کلاس تدریس می شود ، برداشتهای متفاوتی خواهند داشت به همین دلیل تعمیم آنچه که یک دانش آموز یادگرفته ، به دیگران ممکن نیست . نمی توان با توجه به برنامه درسی مصوب مدارس در خصوص آنچه که بچه ها اموخته اند به یک درک روشن رسید .

15. برنامه درسی توصیه شده : نوعی برنامه درسی که توسط متخصصان یک رشته تدوین شده یا از جانب آنان حمایت می شود . مثلا برنامه هایی که انجمن ملی معلمان ریاضیات امریکا داشته اند ، این برنامه تاثیر کمی بر برنامه درسی مکتوب دارد امادر درک آنچه که بچه ها باید به آن دست یابند مهم است .
16. برنامه درسی مکتوب (قصد شده) : سندی است که توسط نظام آموزشی ملی یا محلی یا مدرسه یا معلم تولید شده و آنچه را که باید تدریس شود را تصریح می کند همچنین راهکاراجرای برنامه درسی و توالی و وسعت و مواد آموزشی که توسط معلم تدوین شده وجود دارد .
17. برنامه درسی کنار گذاشته شده : خواه عملا و خواه سهوا . بزعم کلاتورن ، مربیان باید برنامه درسی حذف شده را بررسی کنندوراههایی برای بازگرداندن محتوای مهم برنامه درسی مدرسه و یادگیری بچه ها بیابند .
. برنامه درسی حمایت شده : برنامه درسی که در کتابهای درسی ، نرم افزارها و موادچند رسانه ای یافت می شوند وتاثیر زیادی بر آنچه تدریس می شود دارد .
 19. برنامه درسی آزمون شده (سنجش شده) : عبارت است از برنامه درسی که در آزمونهای معلم ساخته ، در سطح مدرسه ، منطقه یا استان یا ملی گنجانده شده است . معلمان بیشتر بر برنامه درسی که آزمون می شود متمرکز هستند تا برنامه درسی مکتوب (معلمان بیشتر به آماده کردن دانش آموزان برای آزمون می پردازند .
20. برنامه درسی تدریس شده : برنامه درسی که مواقعا به بچه ها ارائه می کنند شامل سخنرانی ها ، دروس ، پروژه ها وفعالیتهای مرتبط با سنجش عملکرد و. می باشد .(هرچیزی که بچه ها را در دستیابی به هدفهای یادگیری کمک می کند ) 
21. برنامه درسی یادگرفته شده : آنچه که دانش آموزان یاد می گیرند یا یادگیری نهایی که در عملکردهایشان درآزمون.
22. برنامه درسی آکادمیک (آرمانی ) : برنامه درسی که متخصصان و صاحب نظران آن را مد نظر دارند .
23. برنامه درسی رسمی : برنامه ای مد نظر است که سازمان ها وافراد رسمی که به طور مستقیم در امور آموزش و پرورش درگیر هستند ودر آن دخیل می باشند .
24. برنامه درسی نهادی : برنامه درسی که در سطح مدرسه پذیرفته شده وبه اجرا در می آید .
25. برنامه درسی آموزشی : آن چیزی است که معلم به آن امید دارد وارزش قایل است و می خواهد به یادگیرندگان خود بیاموزد دراین سطح تصمیمات برنامه درسی بر اساس شرایط و مقتضیات کلاس درس صورت می پذیرد و اجرایی شده است وتصمیم گیری در این سطوح به عهده معلم است .
26. برنامه درسی پوچ : برنامه درسی خنثی یا عقیم : موضوعاتی که تدریس نمی شود واینکه چرا این موضوعات نظیر : حقوق ، رانندگی ، نقشهای والدین و . تدریس نمی شود و می تواند به معلمان در فهم این مسئله یاری دهد که چه مفروضاتی زیر بنای برنامه درسی مدارس است ؟ برنامه درسی پوچ شامل موضوعات تدریس نشده است
27. برنامه درسی فوق برنامه  : شامل کلیه تجربیات برنامه ریزی شده ای است که از حیطه موضوعات درسی مدرسه خارج است .(ماهیت آن داوطلبانه و پاسخگو به علائق دانش آموز است و نقطه مقابل برنامه رسمی است ) در بسیاری جهات از برنامه درسی رسمی مهمتر است
28. برنامه درسی خرد وکلان خرد : مباحث ، پژوهش ها و دیدگاههای افراد در باره یک برنامه خاص . برنامه درسی خرد داشتن یک کتاب ومطالعه آن می باشد . کلان : از وابستگی به برنامه درسی خاص فارغ بوده و در آن موضوعات و مفاهیم طیف وسیعی از برنامه های درسی را در بر می گیرد .
29. برنامه درسی خاموش وزنده
 خاموش : کلیه تصمیمات ، تدابیر و برنامه ریزی هایی که برای کلاس تدوین و مکتوب شده است . برنامه درسی خاموش بیانگرکلیه تصمیمات ، تدابیر و برنامه ریزیهایی است که برای کلاس تدوین و مکتوب شده است. 
30. برنامه درسی متصاعد شونده (روئیدنی ) (تعلیم وتربیت پیشرفت گرا – جان دیوئی ) : در این برنامه منبع اصلی محتوای برنامه درسی ، نیازها وعلائق دانش آموزان است . برنامه ریزان نتایج یادگیری مورد انتظار را از قبل بیان نمی کنند زیرا آنچه از دانش آموزان انتظار می رود فراگیرند ، به سادگی از قبل پیش بینی و نسبت به برنامه ریزی بر اساس مشارکت معلم و دانش آموزان در طی جریان آموزش صورت می گیرد ویژگی مهم در سطح کلاس تکلیف معلومه  می شود  به همان صورتیکه برنامه درسی ضد معلم دچار افراط شده ، برنامه درسی متصاعد شونده هم به خاطر پیروی بیش از حد برخواسته های یادگیرندگان دچار تفریط شده است 


(منبع: اصول ومفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی تالیف دکتر کوروش فتحی واجار گاه)

آیناز سبزعلی‌پور

کلمات اختصاصی برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی آیناز سبزعلی‌پور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا حقیقت

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نازنین سروری

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | رضوان اسود

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | یاسمن مزمونی

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه محمدطاهرپور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | مرضیه شفیع

برنامه ,درسی ,، ,دانش ,ها ,آنچه ,برنامه درسی ,دانش آموزان ,می شود ,که در ,آنچه که ,درسی متصاعد شونده

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


moaven1400 خدمات نرم افزاری آزمایشگاه خاک بتن آسفالت نیوجاب | آگهی اخبار استخدامی چرت و پرت بلاگ! بی دل loveandsob دوربين هاي ديجيتال networktopography وبلاگ رسمی مجتمع فنی باران علوم coeziroutump