1_ حداقل سه تعریف از برنامه ریزی درسی را از سه منبع مختلف با ذکر منبع نوشته سپس تعریف شخصی خود را ارائه دهید.

_تحقق صحیح و کامل یادگیری مستم هماهنگی و برنامه ریزی های دقیق و حساب شده است. برنامه ریزی درسی انجام این هماهنگی ها و پیش بینی ها برعهده داشته و سعی می‌کند موثرترین طرح های اجرائی را برای آسان نمودن جریان یادگیری فراهم سازد. (وکیلیان 1386)

_ برنامه ریزی درسی از لحاظ مفهمومی اشاره به یک فرایند دارد که حاصل یا نتیجه ی آن برنامه درسی است. واژه ی برنامه درسی به معنای میدان مسابقه و یا فاصله و مقدار راهی است که افراد باید طی کنند تا به هدف مورد نظر دست یابند. (فتحی واجارگاه 1389)

_برنامه ریزی درسی عبارت است از یک روش سازمان دهی مواد یادگیری مشترک یا مهارت های زندگی که برای همه شهروندان ضروری است و برنامه ای است که برمحور مسائل و مشکلات زندگی واقعی جوانان و بزرگسالان سازمان دهی شده است و هدف آن کمتر مربوط به فراگیر است تا یاد بگیرد که چگونه در یک زندگی دموکراتیک مشارکت کند. (بینه به نقل از ملکی1384)

_مبانی برنامه ریزی درسی عبارتند اند از آگاهی و ادراکهای حاصل از روان شناسی مربوط به ماهیت یادگیرنده و فرایند یادگیری. مبانی روانی متشکل از کلیه اصول و یافته هایی است که فرایند یادگیری را راهنمایی می‌کند و برنامه ریزان درسی و معلمان را یاری می‌دهد تا درباره رفتار یادگیرنده هاتصمیم های درستی اتخاذ کنند. (تقی پور ظهیر)

2_عناصر چرخه برنامه ریزی رانام برده و هرکدام را به طور خلاصه توضیح دهید.

1) هدف ها2) محتوا3) ارزشیابی 4)روش ها

هدفها:فراهم آوردن تمام منابع دانش موجود و داوری های بصبرانه درمورد اهداف تدریس چه درمورد دروس یک موضوع خاص یا درمورد برنامه درسی به طور کلی و بررسی دقیق آنها.

محتوا:تعریف محتوا از نظر سیلور و الکساندر حقایق، مشاهدات، داده ها، دریافت ها، تشخیص ها، طرح ها و راه حل های برگرفته از آنچه که ذهن های انسانهادرک کرده اند آن بناهای ذهنی که این محصولات تجربه را در درون دانش، ایده ها، مفاهیم، تصمیم ها، اصول، طرح هاو راه حل ها دوباره سازمان و نظم می‌دهد. این تعریف وسیع است و کلیه عوامل شکل دهنده محتوا را در برمی‌گیرد ولی عواطف(ارزش ها) و مهارت ها(فرایندها) را شامل نمی‌شود.

ارزشیابی : فرایندی منظم برای تعیین میزان دستیابی به اهداف عینی آموزش به وسیله دانش آموزان است. (گرون لاند 1976)

روش: هرگونه ابزار مناسب برای رسیدن به مقصود است. روش ممکن است به مجموعه طرقی که انسان را به کشف مجهولات هدایت می‌کند، مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش به کار می‌روند و مجموعه ابزار و فنونی که آدمی را از مجهولات به معلومات راهبری می‌کند اطلاق می‌شود. (تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 1375، ج1، ص24)

3_ با کمک سایر منابع علت نیاز به برنامه ریزی درسی را بطور مختصر بیان نمایید.

مربیان و برنامه ریزان امروز، نیاز به طراحی، هدایت و سازمان دهی تجربیاتی دارند که یادگیرندگان در خلال آنها درک و فهم بدست آورند، نه اینکه صرفا اطلاعات و مهارت های انتزاعی و ساده ای را بگیرند و این اطلاعات و مهارت های انتزاعی را به خاطر بسپارند. بنابراین تدریس، آموزش ونیز باورها و اندیشه های تربیتی ما نیازمند تغییر و تحولی اساسی خواهد بود که این تغییر و تحول مستم شناخت عمیق تر ماهیت برنامه‌ درسی، مبانی آن و انواع الگوها و مدل های برنامه ریزی درسی و ارزشیابی آموزش است. (یار محمدیان 1389)

4_ بنویسید برنامه ریزی درسی چه کمکی به معلم میکند؟

اجرای برنامه درسی تضمین کننده ی تحقق اهداف آموزشی است. مجری اصلی برنامه درسی معلم است. هرقدر آگاهی معلم از اهداف، محتوا و روش های برنامه درسی بیشتر و و جامع‌تر باشد، و هرقدر معلم از صلاحیت علمی و آموزشی لازم برای تدریس مورد نظر برخوردار باشد، امکان رسیدن به هدف ها بیشتر می‌شود. (حسن ملکی، مجله رشد معلم)


نازنین سروری

کلمات اختصاصی برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی آیناز سبزعلی‌پور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا حقیقت

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نازنین سروری

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | رضوان اسود

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | یاسمن مزمونی

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه محمدطاهرپور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | مرضیه شفیع

برنامه ,درسی ,های ,ریزی ,ها ,روش ,برنامه ریزی ,ریزی درسی ,برنامه درسی ,و برنامه ,نیاز به

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


بلاگ ایران چاقی آسمونیا 20charge مجموعه وب تکنولوژی فروشگاه ملیس شاپ seo v design zabanamozb cinema-t اخبار و مقالات حسابداري آنلاين لاندا