۱.تعاریف برنامه ریزی درسی:

الف)برنامه ریزی درسی به مجموعه فعالیت‌های اطلاق می شود که معطوف به تولید تدابیری برای تنظیم معاملات، شرکای فرایند یاددهی یادگیری در موقعیت تربیتی است.(موسی پور. نعمت الله۱۳۹۱.مباحث کلاسی دوره ی دکتری .درس برنامه ریزی درسی.دوره ابتدایی.دانشگاه علامه طباطبایی)

ب) برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است.(مقدمات برنامه ریزی درسی و آموزشی.محمد حسین پروند)

ج) برنامه ریزی درسی در میان عامه مردم و دانش آموزان و دانشجویان بیشتر مبنای تعیین برنامه‌ریزی برای خواندن دروس و کتاب هاست که به طور کلی با مفهوم علمی برنامه ریزی درسی متفاوت است.(ملکی.حسن. برنامه ریزی درسی.انتشارات مدرسه.صفحه ۲۰ _۲۵)

نظر شخصی: شامل طراحی و تدوین فعالیت‌هایی است به منظور  ایجاد تغییر و رفتار مطلوب در یادگیرنده در طی فرایند یاددهی یادگیری می باشد.

۲.عناصر چرخه برنامه ریزی:

هدف_محتوا_روش تدریس_ ارزشیابی

هدف: برنامه ریزان درسی با تحلیل هدفهای کلی و جزئی برنامه‌ریزی را شروع می کنند. هدف‌ها در حیطه های برنامه ی درسی سازمان می یابند. چهار حیطه باید در  سازماندهی هدف ها مورد توجه باشد:رشد شخصی،روابط انسانی،مهارتهای یادگیری،تخصصی کردن

محتوا: انتخاب محتوا به چیستی برنامه درسی مربوط می‌شود. محتوا، ماده برنامه درسی است و عبارت است از آنچه باید آموخته شود و محتوا حقایق ،مفاهیم، اصول نظریه ها و تعمیم ها را در بر می‌گیرد.

روش تدریس: مجموعه فعالیت ها و مراحل تجربی است که برای نیل به هدف معینی انجام می شود و بهترین روش،روشی اس که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود بیشترین بهره و نتیجه را داشته باشد.

ارزشیابی: آخرین مرحله مدل ارزشیابی است.در این مرحله برنامه ریزان و معلمان از فنون ارزشیابی که بتواند تصویر درستی از ارزش موفقیت برنامه درسی ارائه دهد استفاده می‌کنند. ارزشیابی باید روی طرح و برنامه درسی ،کیفیت آموزش و رفتارهای یادگیرنده تمرکز یابد.

(فتحی واجارگاه.کوروش(۱۳۸۸).اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی.تهران. انتشارات بال)

(کتاب مقدمات برنامه ریزی درسی دکتر حسن ملکی)

(روش تدریس فارسی ابتدایی.کتاب درسی مراکز تربیت معلم.کد۶۰۰۴.انتشارات اموزش و پرورش)

۳.علت نیاز به برنامه ریزی درسی به طور مختصر:

برنامه ریزی درسی و آموزشی برای غنای فرهنگی و اعتلای کیفیت زندگی لازم است. بقاء رشد و کمال انسانی و اجتماعی به آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی آموزشی آن متکی است پس امری حیاتی ست. از طرفی برنامه‌ریزی متضمن داشتن هدف ،هماهنگی فعالیت ها و افزایش بازدهی بوده و نداشتن آن موجب نابسامانی و اتلاف نیروی کار،بودجه و زمان خواهد بود.(مبانی برنامه ریزی آموزشی.دکتر بهرام محسن پور.انتشارات سمت.تهران ۱۳۷۹)

۴.برنامه ریزی چه کمکی به معلم میکند:

اتخاذ تصمیم های درست و مناسب، تعامل بیشتر و بهتر بین معلم و دانش آموز،بازتاب در عمل تدریس، تصمیم‌گیری بهتر در مورد محتوا و روش تدریس مناسب برای گروه های خاص دانش آموزی(مشایخ.۱۳۸۳.ص ۶۳)


شمشیری

کلمات اختصاصی برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی آیناز سبزعلی‌پور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا حقیقت

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نازنین سروری

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | رضوان اسود

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | یاسمن مزمونی

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه محمدطاهرپور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | مرضیه شفیع

برنامه ,درسی ,ریزی ,ارزشیابی ,ها ,محتوا ,برنامه ریزی ,ریزی درسی ,روش تدریس ,برنامه درسی ,ها و ,فرایند یاددهی یادگیری

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


رامین حکیم - برنامه نویس طلائى هیدرولیك 22858985 کشکول عناوین مذهبي ، فرهنگي وسیاسی myxp کافی نت فاطیما nahabinra خلاصه کتاب و جزوات درسی mpacouvuteth راهکارهای امنیت شبکه