۱.تعاریف برنامه ریزی درسی:
الف)برنامه ریزی درسی به مجموعه فعالیتهای اطلاق می شود که معطوف به تولید تدابیری برای تنظیم معاملات، شرکای فرایند یاددهی یادگیری در موقعیت تربیتی است.(موسی پور. نعمت الله۱۳۹۱.مباحث کلاسی دوره ی دکتری .درس برنامه ریزی درسی.دوره ابتدایی.دانشگاه علامه طباطبایی)
ب) برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است.(مقدمات برنامه ریزی درسی و آموزشی.محمد حسین پروند)
ج) برنامه ریزی درسی در میان عامه مردم و دانش آموزان و دانشجویان بیشتر مبنای تعیین برنامهریزی برای خواندن دروس و کتاب هاست که به طور کلی با مفهوم علمی برنامه ریزی درسی متفاوت است.(ملکی.حسن. برنامه ریزی درسی.انتشارات مدرسه.صفحه ۲۰ _۲۵)
نظر شخصی: شامل طراحی و تدوین فعالیتهایی است به منظور ایجاد تغییر و رفتار مطلوب در یادگیرنده در طی فرایند یاددهی یادگیری می باشد.
۲.عناصر چرخه برنامه ریزی:
هدف_محتوا_روش تدریس_ ارزشیابی
هدف: برنامه ریزان درسی با تحلیل هدفهای کلی و جزئی برنامهریزی را شروع می کنند. هدفها در حیطه های برنامه ی درسی سازمان می یابند. چهار حیطه باید در سازماندهی هدف ها مورد توجه باشد:رشد شخصی،روابط انسانی،مهارتهای یادگیری،تخصصی کردن
محتوا: انتخاب محتوا به چیستی برنامه درسی مربوط میشود. محتوا، ماده برنامه درسی است و عبارت است از آنچه باید آموخته شود و محتوا حقایق ،مفاهیم، اصول نظریه ها و تعمیم ها را در بر میگیرد.
روش تدریس: مجموعه فعالیت ها و مراحل تجربی است که برای نیل به هدف معینی انجام می شود و بهترین روش،روشی اس که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود بیشترین بهره و نتیجه را داشته باشد.
ارزشیابی: آخرین مرحله مدل ارزشیابی است.در این مرحله برنامه ریزان و معلمان از فنون ارزشیابی که بتواند تصویر درستی از ارزش موفقیت برنامه درسی ارائه دهد استفاده میکنند. ارزشیابی باید روی طرح و برنامه درسی ،کیفیت آموزش و رفتارهای یادگیرنده تمرکز یابد.
(فتحی واجارگاه.کوروش(۱۳۸۸).اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی.تهران. انتشارات بال)
(کتاب مقدمات برنامه ریزی درسی دکتر حسن ملکی)
(روش تدریس فارسی ابتدایی.کتاب درسی مراکز تربیت معلم.کد۶۰۰۴.انتشارات اموزش و پرورش)
۳.علت نیاز به برنامه ریزی درسی به طور مختصر:
برنامه ریزی درسی و آموزشی برای غنای فرهنگی و اعتلای کیفیت زندگی لازم است. بقاء رشد و کمال انسانی و اجتماعی به آموزش و پرورش و برنامهریزی آموزشی آن متکی است پس امری حیاتی ست. از طرفی برنامهریزی متضمن داشتن هدف ،هماهنگی فعالیت ها و افزایش بازدهی بوده و نداشتن آن موجب نابسامانی و اتلاف نیروی کار،بودجه و زمان خواهد بود.(مبانی برنامه ریزی آموزشی.دکتر بهرام محسن پور.انتشارات سمت.تهران ۱۳۷۹)
۴.برنامه ریزی چه کمکی به معلم میکند:
اتخاذ تصمیم های درست و مناسب، تعامل بیشتر و بهتر بین معلم و دانش آموز،بازتاب در عمل تدریس، تصمیمگیری بهتر در مورد محتوا و روش تدریس مناسب برای گروه های خاص دانش آموزی(مشایخ.۱۳۸۳.ص ۶۳)
شمشیری
کلمات اختصاصی برنامهریزی و مدیریت آموزشی آیناز سبزعلیپور
فصل ۱ نیاز به برنامهریزی درسی | زهرا حقیقت
فصل ۱ نیاز به برنامهریزی درسی | نازنین سروری
فصل ۱ نیاز به برنامهریزی درسی | رضوان اسود
فصل ۱ نیاز به برنامهریزی درسی | یاسمن مزمونی
برنامه ,درسی ,ریزی ,ارزشیابی ,ها ,محتوا ,برنامه ریزی ,ریزی درسی ,روش تدریس ,برنامه درسی ,ها و ,فرایند یاددهی یادگیری
درباره این سایت