۱- چرخه برنامه ریزی درسی شامل چه مراحلی است؟

تجزیه و تحلیل شرایط - گزینش هدف‌ها - گزینش و سازماندهی روش‌ها - گزینش و سازماندهی محتوا - ارزشیابی

(ص ۲۲ کتاب)


۲-معلم را به عنوان یک عنصر اساسی تاثیر گذار در فرایند برنامه ریزی درسی تحلیل نمایید:

هر معلم ممکن است دارای شایستگی‌ها و یا ضعف‌هایی است که این‌ها باید در برنامه‌ریزی درسی حساب شود. دانستیم که معلم باید مراقب باشد که تعادل در برنامه درسی را رعایت کند و همچنین بداند اگر علایق خود را بر دانش آموزان تحمیل کند ممکن است خطراتی به وجود آیندو  به آن خطرات آگاه باشد ولی در بیشتر موارد  ممکن است از این طریق بیشتر اهدافی که کارکنان آنها را مطلوب می‌دانند، با استفاده از استعداد‌ها، علایق و سرگرمی‌های معلمان، دست پیدا کرد. به عنوان مثال فعالیت‌هایی مثل: گروه آوازی و موسیقی مدرسه، کلوپ عکاسیّ شظرنجُ علاقه‌ی عمیق معلم به مسافرت و غیره

بسیاری از معلمان آماده‌اند که برای جبران ضعف‌هایشان از هیچ کوششی دریغ نکنند به عنوان مثال با انجام کارهایی مثل مطالعه بیشتر، م با همکاران، آموزش ضمن خدمت و آزمایش مهارت‌های جدید تدریس.

(ص ۲۴ و ۲۵ کتاب)


۳-دانش آموزان را به عنوان عنصر اساسی فرآیند برنامه ریزی درسی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید:

معلم تنها قسمتی از کل سیستم نیست بلکه تا حدی کنترل کننده آن یا کنترل کننده قسمتی از آن میباشد.اولین عامل مهمی که مورد توجه معلمان قرار میگیرد دانش آموزان هستند . همه معلمان میدانند که دانش آموزان باهم تفاوت دارند و هیچ دوتایی شبیه هم نیستند .بعضی از این تفاوت ها آشکار هستند و معلم در نگاه اول متوجه آنها میشوند و بعضی از تفاوت ها ممکن است مدت ها طول بکشد تا خود را نشان بدهد. ( ص ۲۸ کتاب )


۴-منظور از توجه به محیط در برنامه ریزی درسی چیست؟

معلم بایدنفوذ خانواده و گروه همگن و درواقع کل نفوذها سابق برکودک را شناخته آنهارا در طرح ریزی برنامه درسی به حساب آورده و نفوذهای مثبت را به عنوان امتیاز به کاربرده و بکوشد بر تاثیرات منفی غلبه کند. (ص ۳۲ کتاب)

۵-چرا باید ساختمان مدرسه در فرایند برنامه ریزی درسی مورد توجه قرار گیرد؟شرح دهید:

فضا جنبه دیگر این عوامل است که باید درمورد آن فکر جدی کرد.مطمئنا حداکثر استفاده از فضای در دسترس امتیازی است که باید درتمام مدارس بدان دست پیدا کرد.البته این مستم برنامه ریزی تمام کارکنان مدرسه است،همانطورکه استفاده از تسهیلات در دسترس وتجهیزات مدرسه وهمکاری دراجرای نقشه هامستم برنامه ریزی می باشد.مدرسه ای که درآن دانش آموزان اینگونه بطورفردی و در گروه های کوچک همکاری کرده اند،این احساس را به بازدیدکنندگان می دهد که آزادی فراوانی به دانش آموزان داده شده است. (ص ۳۳ کتاب)


۶-منظور از جو مدرسه چیست؟توضیح دهید:

عبارت است از مجموع کلی کلی ارزش‌ها و گرایش‌های آ»‌ها که در مدرسه منعکس می‌کند زیرا که جو مدرسه به خاطر ماهیت سرایت کننده‌اش در هر جنبه از برنامه درسی نفوذ می‌کند. (ص ۳۴ کتاب)


نیلوفر طیبی 

کلمات اختصاصی برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی آیناز سبزعلی‌پور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا حقیقت

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نازنین سروری

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | رضوان اسود

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | یاسمن مزمونی

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه محمدطاهرپور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | مرضیه شفیع

برنامه ,درسی ,ریزی ,مدرسه ,معلم ,کتاب ,برنامه ریزی ,دانش آموزان ,ریزی درسی ,به عنوان ,را به

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


lisisdowas فارس درایو tooshiba-agency آموزش کسب درآمد از اینترنت و ارزهای دیجیتال پرگار (متوسطه اول و دوم ) وقف حاج قاسم crm-application-blog نیازمندی های روز تبدیل گفتار به متن السلام علیک یا فاطمه الزهراء سلام الله علیها