تعاریف برنامه ریزی درسی:

۱_از نقطه نظر از نظر تخصصی اصطلاح برنامه ریزی درسی معادل )Curriculumدر واقع Development( و planning) (Curriculum است.یادگیری ، می توان مفهوم برنامه ریزی درسی را توضیح داد.درواقع یادگیری برآیند نهایی و تأثیر متقابل بسیاری از عوامل آموزشی پرورش از جمله محتوای آموزشی، روشهای تدریس ، ویژگی هایدانش آموزان، ابزار و وسایل آموزشی، جو حاکم بر کلاس ، سنجش و اندازه گیری تحصیلی و . می باشد . بنابراین می توان گفت که یادگیری ، متغیری مرکب و پیچیده بوده که تحقق صحیح و کامل آن مستم هماهنگی و برنامه ریزی های دقیق و حساب شدهای است .برنامه ریزیدرسی انجام این هماهنگیها و پیش بینیها را بر عهده داشته و سعی می کند مؤثرترین طرحهای اجرایٔی را برای آسان نمودن جریان یادگیری فراهم سازد (وکیلیان،22: 1386)

۲_در گذشته برنامه ریزی درسی عبارت بود از مطالب کتاب های درسی،که به وسیلة معلم تدریس و به وسیله دانش آموز »حفظ می شد . وغرض از این برنامه ریزی درسی تهیه ریٔوس مطالب درسی و تدوین آنها بود . به این ترتیب که مجموعة ریٔوس مطالب „زم برای فراگیری دانش آموز در دفترچه ای به نام برنامه تحصیلات» تنظیم و برای اجرا به مدارس و معلمان ابلاغ میشد ، و مطالب کتابهای درسی نیز بر اساس مندرجات برنامه تحصیلات »تنظیم و تدوین مییافت. اماامروزه همانگونه که ذکر شد برنامهریزی درسی وسیعتر از تهیه وتدوین ریٔوس مطالب درسی است و آن عبارتست از : پیش بینی کلیة فعالیت هایی است که دانش آموز تحت رهبری و هدایت معلم درمدرسه و گاهی خارج از آن برای رسیدن به هدف های معین بایدانجام دهد. به سخن دیگر، برنامه ریزی درسی عبارت از پیشبینی وتهیه مجموعه فرصتهای یادگیری برای جمعیتی مشخص به منظورنیل به آرمانها و هدف های آموزش و پرورش است که معمولا درمدرسه انجام میگیرد. به این اعتبار ، برنامه های درسی شامل چهارعنصر اساسی : 1) هدف های کلی ، جزیٔی ، عینی 2)طرح ها3)اجرا 4)و ارزشیابی است (ایمانی، پارسی،1386)

۳_جعفری ثانی (1382)برنامه ریزی درسی را این گونه تعریف می کند:طرح ، اجرا و ارزشیابی فعالیت های یاددهی – یادگیری به منظورایجاد تغییرات اساسی در یادگیرنده.

عناصر برنامه ریزی درسی:

۱_انعطاف پذیری : معمولاً انعطاف را سازگاری با شرایط محیطی می دانند . برنامه ریزی درسی نیز باید دارای انعطاف باشد یعنی آن برنامه با شرایط  و امکانات یک منطقه همسو باشد پس کارشناسان نباید بدون توجه به سطوح پایین آن را به جامعه تزریق کنند . نکته ی قابل توجه این است که انعطاف واقعی با کاهش تمرکز در نظام برنامه ریزی همراه است که در بخش بعدی با این نوع نظام آشنا می شویم .

۲_مبتنی بر نیازهای جامعه و فرد : یادگیری زمانی موثر و کارگر خواهد بود که موجب شود نیازی از فرد یادگیرنده یا جامعه برطرف شود . نکته قابل توجه این است که برنامه درسی مدون باید ریشه دار باشد یعنی باید در فرایند برنامه ریزی نیازسنجی آن هم به طور علمی صورت گیرد پس می توان گفت در امر برنامه ریزی درسی ، پژوهش و تحقیق مقدم بر برنامه ریزی است .

۳_برنامه ریزی درسی امری متداوم است یعنی دارای پایان نیست بلکه در شرایط و دوره های مختلف ممکن است دچار تغییراتی شود

۴_برنامه ی درسی بر محوریت پژوهش استوار است زیرا برای تعیین هدف کلی از تدوین آن نیاز به تحقیقات گسترده ای داریم و بدون آن ممکن است نتایج آن حتی جبران ناپذیر باشد  

معلم و فرایند برنامه ریزی:

در فرایند برنامه ریزی درسی معلم میتواند نقش مفیدی ایفا کند.در مرحلهء تعیین اهداف که باید بین ماهیّت یادگیرنده و برنامه درسی ارتباط ایجاد کند و اهداف برای فراگیران معنادار باشد، نقش معلم تعیین کننده

است؛چرا که او،در اثر برخورد با دانش آموزان،با علایق  و مشکلات آنها آشنا میشود و به همین دلیل میتواند به ایجادتعادل بین اهداف و منابع سهگانه کمک کند.همچنین در مرحله سازماندهی محتوا باید از آگاهی و تجربیّات عینی معلم کمک  گرفت .

بعضی اصول درک تابهای برنامه درسی وجود دارد،ولی آنچه را که یک معلم با تجربه کسب میکند و ارایٔه میدهد در هیچ   کتابی یافت میکند و ارایٔه میدهد در هیچ کتابی یافت نمیشود.سازماندهی محتوا که تلاقی عناصر برنامه درسی با روشهای تدریس است،با نظر و پیشنهاد معلم پالایش میشودو از منطق قویتری برخوردار میگردد.در هرکدام از مراحل برنامه ریزی درسی حضور و مشارکت معلم تعیین کننده است.

فاطمه درویشی

کلمات اختصاصی برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی آیناز سبزعلی‌پور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا حقیقت

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نازنین سروری

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | رضوان اسود

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | یاسمن مزمونی

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه محمدطاهرپور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | مرضیه شفیع

برنامه ,درسی ,ریزی ,، ,معلم ,های ,برنامه ریزی ,ریزی درسی ,است که ,برنامه درسی ,ریٔوس مطالب ,معلم تعیین کننده

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


ghabechoobyi خبر فردا roytilesi چطورپلاس Marlena's blog فروت آنلاین center of export Iranian fruit market درمانه ارائه دهنده نرم افزار هاي پزشکي 21514293 akhbar tecnolozh3 زندگی و نشاط