فصل اول

جواب سوال اول:


۱. برنامه‌ریزی درسی: برنامه‌ریزی درسی به یادگیری و طراحی عناصر و عوامل مختلف آن مربوط می‌شود فرایند یادگیری با عوامل گوناگونی ارتباط دارد گه هریک از آن‌ها در جریان چگونگی یادگیری مؤثر است استعدادها و توانایی‌های فراگیرنده، محتوای برنامه درسی، نقش معلم، ارتباط متقابل دانش‌آموزان، فضای یادگیری و وسایل آموزشی، هرکدام به‌نوعی در یادگیری مؤثر هستند این عوامل باید به‌صورت یک مجموعه به هم پیوسته عمل کنند و هر عامل جزئی از کل محسوب شود. معنای لغوی کری کیولم به معنای راهی که باید طی شود». ( کتاب برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل) دکتر حسن ملکی ناشر: منادی تربیت تاریخ نشر: تیر، 1395)


۲. برنامه ریزی درسی: از لحاظ مفهومی اشاره به یک فرایند دارد که  حاصل یا نتیجه ی آن برنامه ی درسی است.واژه ی برنامه درسی به معنای میدان مسابقه و یا فاصله و مقدار راهی است که افراد باید طی کنند تا به هدف  مورد نظر دست یابند. (فتحی واجارگاه -اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی- اتشارات دانش روز. ۱۳۸۹)


۳. تعریف برنامه ریزی درسی: برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی ویادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب د ررفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است. (مبانی و اصول برنامه‌ریزی درسی مؤلف: محمدحسین یارمحمدیانناشر: یادواره کتاب)


تعریف من: کلیه تجارب، مطالعات، بحث­ها، فعالیت­های گروهی و فردی و سایر اعمالی که شاگرد تحت سرپرستی و راهنمایی مدرسه انجام می­‌دهد.


جواب سوال دوم:

هدف- محتوا- ارزشیابی- روش

هدف: هدف یک نیاز یا یک خواسته ای است که برنامه اجرایی داشته باشد.

محتوا: منظور از محتوا عبارت از دانش سازمان یافته و اندوخته شده ، اصطلاحات ، اطلاعات ، واقعیات ، قوانین و اصول ، روش ها ، مفاهیم ، تعمیم ها ، پدیده ها و مسائل مربوط به یک ماده علمی است .

ارزشیابی: گی، (1991) معتقد است ارزشیابی به کی فرآیند نظامدار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود.

هدف: هدف در لغت به معنای نشانه، غرض و مقصد می باشد. و در تعریف کامل آن می توان گفت که هدف، وضعیتی است که می خواهیم در آینده داشته باشیم و این خواستن حتما با عمل همراه است.

روش: روشها نحوه اجرای جدول زمانبندی رویه ها را معین می کنند. روشها، جزئیات دقیق چگونگی انجام فعالیتها را مشخص می کنند.


منبع:(کتاب تعریف برنامه و اجزای آن / گروه برنامه ریزی، توسعه و تلفیق راهبردهای تجاری ۱۳۹۳)


جواب سوال سوم:

تدریس و آموزش و نیز باورها و اندیشه های تربیتی ما نیازمند تغییر و تحولی اساسی خواهد بود که این تغییر و تحول مستم شناخت عمیق تر ماهیت برنامه ی درسی ، مبانی آن و انواع الگوها و مدل های برنامه ریزی درسی و ارزشیابی آموزشی است(کتاب برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل) دکتر حسن ملکی ناشر: منادی تربیت تاریخ نشر: تیر، 1395)


جواب سوال چهارم:

در برنامه ریزی درسی مدرسه محور معلمان به طور فعال در کارهای گروهی شرکت می جویند وعلاقه وانگیزه ورضایت شغلی آنان بیشتر می شود.دانش آموزان احساس می کنند آنچه یاد می گیرند با نیازهایشان سازگار است ودیدگاهشان بخش مهمی از برنامه آموزشی مدرسه را تشکیل می دهد.برنامه درسی انعطاف پذیر است و  عنوان های متناسب  با نیازهای جدید به سادگی در آن گنجانده می شود .همچنین از شرکت  پدران ومادران در برنامه درسی استقبال می شود وآنان تشویق می شوند وتجربیات ونظریات واولویت های آموزشی مورد نظر خود را بیان دارند.


نیلوفر طیبی

کلمات اختصاصی برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی آیناز سبزعلی‌پور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا حقیقت

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نازنین سروری

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | رضوان اسود

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | یاسمن مزمونی

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه محمدطاهرپور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | مرضیه شفیع

برنامه ,درسی ,، ,برنامه‌ریزی ,یک ,ریزی ,برنامه‌ریزی درسی ,برنامه ریزی ,ریزی درسی ,می شود ,جواب سوال ,منادی تربیت تاریخ ,ناشر منادی تربیت

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


Maria narmafzarbazar Genetic and Animal Breeding انجام پروژه های برنامه نویسی فخارمنش sunovicin Sarah's site برترین مرجع تخصصی ویلا در ایران alireza97 automation